تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین استراتژی تجاری و مدیریت سود

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه زنجان ، زنجان، ایران

2 حسابداری، مدیریت، تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر رقابت بازار محصول بر رابطه بین استراتژی‌های تجاری (استراتژی رهبری هزینه و استراتژی تمایز محصول) با مدیریت سود اختیاری می‌باشد.

روش: تحقیق حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. از نظر شیوه گردآوری داده تحقیق نیمه تجربی پس رویدادی در حوزه تحقیقات اثباتی حسابداری است که با استفاده از رگرسیون چند متغیره انجام شده است. نمونه آماری شامل 113 شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1391 الی 1398 می باشد.

یافته‌ها: نتایج تجزیه و تحلیل فرضیه‌ها با استفاده از رگرسیون داده‌های ترکیبی بیانگر این است که استراتژی رهبری هزینه ارتباط مثبت و معناداری با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی اختیاری دارد و رقابت بازار محصول به عنوان متغیر تعدیل‌گر قادر به تعدیل و تشدید این رابطه بوده است. از طرفی استراتژی تمایز رابطه منفی و معناداری با مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی اختیاری دارد اما رقابت بازار محصول تاثیر معناداری بر رابطه استراتژی تمایز و مدیریت سود ندارد است.

نتیجه‌گیری: هرچه شرکت‌ها سهم از بازار بیشتری داشته باشند ارتباط مثبت بین استراتژی رهبری هزینه و مدیریت سود بیشتر خواهد بود، از طرفی هر چه شرکت‌ها تمایل بیشتری به استراتژی تمایز داشته باشند، مدیریت سود کمتری ارائه می‌کنند.