دکتری حسابداری، معاونت توسعه و مدیریت منابع، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش، واکاوی رابطه رهبری پدرسالارانه (خیرخواهانه، اخلاقی و مستبدانه) و تسهیم دانش با نقش میانجی تعهد سازمانی (عاطفی، هنجاری و مستمر) در حسابرسان است. مطالعه پیش رو از نوع پیمایشی کاربردی است و بررسی موضوع بهوسیله پرسشنامه با نمونهگیری در دسترس از 202 نفر از حسابرسان شاغل در کشور در سال 1402 انجام گرفت. برای تحلیل یافتهها در قالب 13 فرضیه، از روش معادلات ساختاری توسط نرمافزار Smart PLS، استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری خیرخواهانه رابطه مثبت و معناداری با تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری دارد. همچنین، رهبری اخلاقی و تعهد عاطفی، مستمر و هنجاری نیز رابطه مثبت و معناداری دارد. افزون بر آن، بین رهبری مستبدانه و تعهد عاطفی و هنجاری رابطه منفی و معنادار و بین رهبری مستبدانه و تعهد مستمر رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. سایر یافتهها نیز نشان داد که بین تعهد عاطفی و هنجاری با تسهیم دانش رابطه مثبت و بین تعهد مستمر و تسهیم دانش رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، سایر یافتهها نشان داد که تعهد سازمانی، نقش میانجی در رابطه بین رهبری پدرسالارانه و تسهیم دانش دارد. بر اساس یافتهها میتوان به اهمیت رهبری پدرسالارانه در حسابرسان که موجب تسهیم دانش و تعهد سازمانی میشود پی برد و لازم است در برنامهریزیها به آن توجه ویژهای داشت.
رجب دری, حسین. (1403). رابطه رهبری پدرسالارانه (خیرخواهانه، اخلاقی و مستبدانه) و تسهیم دانش با نقش میانجی تعهد سازمانی (عاطفی، هنجاری و مستمر) در حسابرسان. مطالعات حسابرسی مطهر, 2(3), -.
MLA
حسین رجب دری. "رابطه رهبری پدرسالارانه (خیرخواهانه، اخلاقی و مستبدانه) و تسهیم دانش با نقش میانجی تعهد سازمانی (عاطفی، هنجاری و مستمر) در حسابرسان", مطالعات حسابرسی مطهر, 2, 3, 1403, -.
HARVARD
رجب دری, حسین. (1403). 'رابطه رهبری پدرسالارانه (خیرخواهانه، اخلاقی و مستبدانه) و تسهیم دانش با نقش میانجی تعهد سازمانی (عاطفی، هنجاری و مستمر) در حسابرسان', مطالعات حسابرسی مطهر, 2(3), pp. -.
VANCOUVER
رجب دری, حسین. رابطه رهبری پدرسالارانه (خیرخواهانه، اخلاقی و مستبدانه) و تسهیم دانش با نقش میانجی تعهد سازمانی (عاطفی، هنجاری و مستمر) در حسابرسان. مطالعات حسابرسی مطهر, 1403; 2(3): -.